Διάλογος ή τρικ;

Posted on Ιανουαρίου 29, 2009. Filed under: Διάλογος, Εκπαίδευση |

Ας μην αμφισβητήσουμε εκ των προτέρων την ειλικρινή πρόθεση της κυβέρνησης ν’ ανοίξουν «διάλογο» (πάντοτε με τους ενδιαφερόμενους φορείς) για διάφορα κεντρικά ζητήματα, όπως είναι η Εκπαίδευση, το Αγροτικό κ.ά. Ας δεχθούμε ότι έχει τις καλύτερες και ειλικρινέστερες προθέσεις παραιτούμενη μάλιστα ή απαλλασσόμενη από το βάρος της κυβερνητικής ευθύνης, να έχει πολιτική, σχέδια και προτάσεις για κάθε ζήτημα που απασχολεί τη χώρα. Διότι, κακά τα ψέματα, αυτό σημαίνει διάλογος «από μηδενική βάση»: Δεν έχω ιδέες, δεν έχω πολιτική, δεν έχω προτάσεις, δεν έχω λόγο να εμπνεύσω και να πείσω, να ζητήσω τη στήριξη της κοινωνίας και δεν έχω και λόγους να συγκρουσθώ. Τελικά δεν έχω καν κυβερνητική ευθύνη!

Ας πάρουμε για παράδειγμα τον «διάλογο για την Παιδεία» τον οποίο επιχειρεί ο αρμόδιος υπουργός, παρακάμπτοντας μάλιστα τον αρμοδιότερο εκ των «ενδιαφερομένων φορέων», το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας και τον πρόεδρό του, τον καθηγητή κ. Θ. Βερέμη. Να υποθέσουμε ότι η παράκαμψη οφείλεται στη διάθεση του υπουργείου να αποφύγει τα αιχμηρά πρόσωπα και προβλήματα; Εντάσσεσται και αυτό στη μηδενική βάση; Ο Θ. Βερέμης έχει και άποψη και συγκεκριμένες προτάσεις και το σθένος να αγωνισθεί γι’ αυτές και να συγκρουσθεί. Μήπως αυτό είναι τελικά που ενοχλεί;

Το άλλο ερώτημα που ανακύπτει: έχει η κυβέρνηση τον απαραίτητο χρόνο για να αποπερατώσει αυτόν τον διάλογο και να τον φέρει σε ένα αποτέλεσμα (αν η «μηδενική βάση» επιτρέπει κάποιο αποτέλεσμα και ποιο). Η κυβέρνηση, βέβαια, ισχυρίζεται ότι θα εξαντλήσει την τετραετία και συνεπώς, έχει αρκετό χρόνο μπροστά της. Αυτό κανείς δεν το πιστεύει πια. Αντιθέτως, η ίδια η κυβέρνηση, πότε με την απραξία και πότε με στοχευμένες πράξεις, αφήνει να δημιουργηθεί η εντύπωση ότι οι επόμενες εκλογές θα διεξαχθούν πολύ νωρίτερα από τη συνταγματική προθεσμία. Με την πρώτη ευκαιρία που η ίδια θα κρίνει καταλληλότερη. Αλλά και ανεξάρτητα από τις προθέσεις, είναι δύσκολο να αντέξει μια ενδεχόμενη νέα κρίση σαν αυτή που ζήσαμε με τα «μπλόκα» των αγροτών. Το πέρασμα του χρόνου δεν φαίνεται να είναι με το μέρος της και ίσως η ίδια διαπιστώσει ότι όσο πιο γρήγορα προσφύγει στις κάλπες τόσο το καλύτερο.

Συνεπώς, ποιος μπορεί να είναι ο κεντρικός στόχος αυτού του «διαλόγου από μηδενική βάση»; Νομίζω κανένας που να αφορά την Εκπαίδευση και εύχομαι να διαψευσθώ. Είναι περισσότερο ένα επικοινωνιακό τρικ παρά κυβερνητική μεθόδευση για την επίλυση των πολλαπλών και οξύτατων προβλημάτων της Εκπαίδευσης. Θα μπορούσε ίσως να έχει ένα αποτέλεσμα. Να αποκαταστήσει κάποια ηρεμία, παρακάμπτοντας τα αιχμηρά προβλήματα.

Ας θέσουμε τον δάκτυλο εις τον τύπον των ήλων. Διάλογος για την Εκπαίδευση έχει μια αυτονόητη και απαραίτητη προϋπόθεση: ότι τα πανεπιστήμια και τα σχολεία παραμένουν ανοιχτά και λειτουργούν. Αυτομάτως, συνεπώς, στον διάλογο από μηδενική ή όχι βάση, τίθενται τα προβλήματα που κάθε τόσο διαταράσσουν την εκπαιδευτική λειτουργία: οι καταλήψεις, το ψευδεπίγραφο «άσυλο», ο κομματισμός στην Εκπαίδευση, οι διεκδικήσεις με τον εκβιασμό της διακοπής της εκπαιδευτικής λειτουργίας. Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να κλείνει κάθε τόσο τα πανεπιστήμια και τα σχολεία για οποιοδήποτε ζήτημα και για οποιαδήποτε διεκδίκηση.

Αν έτσι τεθεί το θέμα, πιστεύω ότι η κυβέρνηση θα έχει γόνιμο διάλογο, όχι με τους «ενδιαφερόμενους φορείς», αλλά με ολόκληρη την κοινωνία. Στο κάτω κάτω οποιοσδήποτε διάλογος σε αυτήν τελικά αναφέρεται.

  • Tου Aντωνη Kαρκαγιαννη, Η Καθημερινή, 29/01/2009
Advertisements

Make a Comment

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

Αρέσει σε %d bloggers: